Hubertus
Reichert

 

Hubertus Reichert was born in Lüneburg (Germany) in 1952. He was a student at Munich’s Visual Arts Academy between 1974 and 1979, where he received training under professor K.F. Dahmen. Awarded a scholarship by the German Academic Exchange Service, Reichert spent two years in New York City (1979–1980). In 1981, he received the State Prize for the Visual Arts in Munich. In 1984, he was awarded a one-year stipend by the city of Munich.

In his “Palladio” and “Blossfeldt” series, Hubertus divides the canvas into two parts. The upper part consists of a screenprint representing a building by the Renaissance architect Andrea Palladio, noted for his simple shapes and perfect proportions, or a plant photograph by photographer Karl Blossfeldt, whose asparagus tips and thistles resemble ironwrought ornaments. The lower part of the canvas, with its squares and straight lines, evokes 20th century avant-garde painting, especially the work of Kazimir Malevich, whose “Black Square” (1913) attempted a sort of “painting degree zero” or the representation of a “liberated void”. In 1933, Malevich produced a portrait of himself as a Renaissance prince, modeled on Andrea Mantegna’s portrait of Francesco Gonzaga. Reichert’s works achieve a symbiosis of past and radically modern positions.

Reichert’s work is part of numerous public and private collections and can be seen in several museums, including the Lenbachhaus and Munich’s National Gallery.

Der Künstler wurde 1952 in Lüneburg geboren und studierte von 1974-1979 an der Akademie für Bildende Künste in München bei Prof. K. F. Dahmen. 1979-1980 verbrachte er in New York mit einem DAAD Stipendium. Hubertus Reichert erhielt 1981 den Staatlichen Förderpreis für Bildende Kunst, München, 1984 das Jahresstipendium der Stadt München, 1988 das Stipendium des Bayerischen Staates für New York und 1991 den Förderpreis der Stadt München.

Bei seinen Arbeiten der Serie "Palladio" und "Blossfeldt" unterteilt Hubertus Reichert seine Leinwände in 2 Teile. Der obere Teil besteht aus einem übermalten Siebdruck eines Gebäudes des Renaissance Architekten Andrea Palladio, der für seine vereinfachten Formen in der Architektur und seine perfekten Proportionen noch immer Vorbild ist, oder einem Pflanzenfotomotiv des Fotografen Karl Blossfeldt, dessen Spargelspitzen oder Disteln wie schmiedeeiserne Ornamente wirken.

Der untere Teil ist dagegen mit seinen Quadraten und geraden Linien der Avantgarde in der Kunst gewidmet. lm Besonderen der Malerei von Kasimir Malewitsch. Sein 1915 entstandenes „Schwarzes Quadrat" zielt darauf, die Malerei an ihren Nullpunkt zu führen, der Malerei des „befreiten Nichts „ 1933 entstand das Selbstportrait, in dem sich Malewitsch als Renaissance Herren darstellt, nach Andrea Mantegnas Fürsten Francesco Gonzaga. Hubertus Reichert schafft mit seinen Arbeiten Symbiosen vergangener und radikal moderner Positionen.

Seine Arbeiten sind in zahlreichen privaten und öffentlichen Sammlungen und Museen vertreten, darunter das Lenbachhaus und die Staatliche Gemäldesammlung in München.

 

 

 

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